Problemen med Dogo Canario.

De som känner mig och för de som ofta läser min blogg vet att jag och Andreas har en underbar hund, och att han är min bäbis.
De som känner honom vet också att han är ganska mesig för att vara så pass stor. Han tycker inte om mörker eller dammsugaren, han är en stor badkruka och om det spöregnar så springer han rakt ut i skogen, kissar och bajsar och sen springer in igen. Han är lat och tycker inte om att röra på rumpan om det inte är för att busa. Han är intensiv och ger sällan upp när man säger åt honom att man inte alls vill busa. Han gnäller massor om han inte får som han vill, och han tycker att ALLA är hans vänner, även fast det ofta är så att folk som inte känner honom istället är rädd för honom. Sen är han svartsjuk också och tycker inte om att se mig, Andreas eller
Theres umgås med någon annan hund, eller kramas/pussas med varandra.

Jag älskar alla dessa egenskaper hos honom.
Han är underbar! Han är (ett av) det bästa som någonsin hänt mig och jag ångrar inte en sekund att vi åkte 200 mil för att köpa honom.

MEN. Ja, för det finns ett "men".
Det hemska med att ha en Dogo Canario är att han ofta drar till sig "fel sorts folk".
Vissa tycker att han ser cool ut. Som en pitbull eller amstaff på nästan 60 kilo. Vissa tycker att han ingiver respekt och att det är läckert då folk man möter på stan går över på andra sidan gatan för att de tycker att han ser farlig ut.
Vad är detta för människor? Jo! Såna som tycker att man ska slå sin hund, och att rädsla = disciplin.
För tusan! JAG BLIR KNÄPP! Hur i hela världen kan man tycka att det är coolt när folk anstränger sig för att undvika en? Folk som man inte ens känner! Folk som aldrig haft kontakt med hunden! Och varför tycker vissa att det är okej att misshandla en familjemedlem?
Jag själv tycker att det är jättetråkigt, både att vi drar till oss fel sorts människor och att vissa blir så rädda.
Då hanterar jag hellre faktumet att vissa alltid kommer akta sig för oss, men jag kommer ALDRIG att acceptera att vissa tycker att "man måste slå sin hund så han får respekt för en, och så att han blir disciplinerad".
USCH, hemska tanke!

Kommentarer
© K A T T A sa..

Haha :)

Men jag håller med, jag satt och grät igenom hela "showen" när familjen satt och berättade, usch!

André sa..

Jag tror jag har två lägen när det gäller Zeus: Ett när jag har med mig Hälge och då är lite försiktigare, och ett när jag inte är med Hälge:)



Jag tycker också att Zeus verkar lida av samma syndrom:)

2008-08-29 @ 13:34:14
Sara sa..

Svar: Såklart, den kommer från Topshop.

2008-08-29 @ 15:55:54
URL: http://stilmedsara.blogg.se/
Annalena sa..

Men oj.. menar du att någon sagt att det är okej att slå sin hund?? Vad är det för "ljushuvud" och av vilken anledning menar denna att man ska göra det? Tyvärr så tror jag att du har rätt att de drar till sig många olämpliga människor.. När jag märker att någon tycker Ymer är cool på fel sätt så visar jag helt enkelt vilken "tråkig" hund han är och hoppas på att de inte inser vad dogo canarion KAN innebära. Att avdramatisera är nog det bästa man kan göra. Sedan när det kommer till dessa slags hundar så får man tyvärr räkna med att folk har förutfattade meningar och fördommar.. Tyvärr... Men återigen får man visa vilken trevlig, bra, fin hund man har och försöka "ändra" folks inskränkta tankar med fakta och motbevisa allt de tror sig veta. Kunskap är makt eller vad de brukar säga. =)

2008-08-31 @ 22:12:55
URL: http://oka042.blogg.se/
Sazza sa..

Han är verkligen jätte fin! Själv har jag en rottis hemma, liten hund i stor kropp^^, haha.. Hon älskar att ligga i sängen o mysa, o ger sig inte när man väl leker med henne. Ååå dessa älskade varelser, skulle man klara sig utan dom?! NEJ

2008-11-22 @ 15:48:37
URL: http://sazziz.blogg.se/
tony sa..

Hej jättefin vovve du har.

jag satte upp en hemsida på www.presacanario.se i veckan som var å jag hade tänkt att fylla den med lite mer information inom den närmsta framtiden.

Jag älskar oxå rasen presa/dogo canario.

Ha det bra mvh tony

2009-06-14 @ 02:02:40
URL: http://www.presacanario.se

Kommentera inlägget här, men INGEN reklam eller "kika in på min blogg!"-kommentarer!
Gäller det nåt speciellt som ni vill uppmärksamma mig om så kan ni maila mig!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback